SiteHeart

"Спадщина Украiни" Західно-Українська Асоціація

Контакти:

ukr.spadshina@gmail.com
час роботи с 9-00 до 17-00

 

Мій кошик:

У кошику 0 товарів
на суму 0.00 грн

 

Закрыть

Календар подій

prev

Березень 2024

prev
ПН ВТ СР ЧТ ПТ СБ НД
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 Усі події

Головна / Програми асоціації / Видатні українці / Кроковський Олександр (Іоасаф)

Кроковський Олександр (Іоасаф)

Українська педагогіка в персоналіях – ХІХ століття / За редакцією О.В. Сухомлинської / навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів, у двох книгах // «Либідь», - К., 2005, кн. 1., стор. 160 – 163.

Кроковський Олександр

(Іоасаф)

(? – 1718)

Педагог, учений,

освітній, культурний

і церковний діяч


Здобувши елементарну освіту вдома, Олександр Кроковський (чернече ім’я Іоасаф) навчався в Києво-Могилянському колегіумі, потім — за кордоном. Вірогідно, на деякий час, прийняв уніатство, бо курс філософії та богослов’я слухав у Римській католицькій академії. Перебування там дало вченому змогу користуватися найкращими бібліотеками, добре вивчити історію західного та східного християнства. Додому Іоасаф Кроковський повернувся в 1683 р., знову перейшов у православ’я й розпочав педагогічну діяльність у Києво-Могилянському колегіумі. Читав курси лекцій з піїтики та риторики (з 1683 р.), філософії (1686/87 навчальний рік), богослов’я (з 1693 р.), працював префектом, а в 1689/90 та у 1693–1697 навчальних роках був ректором колегіуму. Опікувався він ним і після призначення ігуменом Братського Богоявленського монастиря в Києві та архімандритом Києво-Печерської лаври (з 1697 р.), а потім митрополитом (з 1707 р.).

Збереглися риторики і філософії, прочитані Іоасафом Кроковським латинською мовою. Курс риторики з характерною назвою «Кладова Тулліанського красномовства до політичного вживання роксоланською молоддю в колегіумі Києво-Могилянському…» був записаний студентом Ф.Кончаковським.

Виклад матеріалу в курсі чіткий і логічний, без надмірностей у проповідях і надлишку алегорій, вирізняється високим теоретичним рівнем. Окрім того, Іоасаф Кроковський надав риториці вітчизняного спрямування : він посилався на праці Петра Могили, Сильвестра Косова, Інокентія Гізеля. Приклади до аргументів, а також подяки й похвальні промови Могилі, Косову, гетьману Іванові Самойловичу, Гізелю та іншим українським діячам XVII ст. створював сам автор. Педагог іде від простого до складного, від часткового до загального. Курс викладений стисло, майже без схоластичних диспутів, насичений практичними висновками.

Світський характер має і його курс філософії під назвою «Диспути з логіки, тобто узгоджена побудова арістотельського Органона, викладена в колегіумі Києво-Могилянському роксоланській молоді…». Курс поділявся, як і в Арістотеля, на три частини : логіку, фізику (натурфілософію) й метафізику. Натурфілософія протягом XVII ст. стала однією з основних філософських курсів професорів цього навчального закладу. Іоасаф Кроковський розглядав цю частину як головну у своєму філософському курсі й виклав у ній своє розуміння Всесвіту, його будови, пояснював природу земних і небесних явищ, а також відчуття людини, її стосунки з Богом.

  • Сторінки:
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • >
ВИЯВИЛИ ПОМИЛКУ? Виділіть слово і натисніть CTRL+ENTER